Personen: 8 | Periode: Oktober 2022 |

Ook deze keer was alles weer tot in de puntjes geregeld

Als trouwe klanten (groep zussen met aanhang, 8 personen) van Lekkerbly hebben we ook deze reis (de 7e) naar Zuid Afrika weer door Anja Kornet laten verzorgen. Ook deze keer was alles weer tot in de puntjes geregeld. De reis was ook nu weer bedoeld om onze oudste zus (90 jaar en al 66 jaar woonachtig in Potchefstroom) en haar kinderen te ontmoeten, met daaraan gekoppeld een rondreis.

Untitled 3

We hadden zes heerlijke dagen in Pilanesberg waarin we mooie tochten door het park maakten en veel dieren zagen. Hoogtepunt was wel de ontmoeting met 5 leeuwen vlak langs de weg. Na Pilanesberg reisden we met zus mee naar Potchefstroom om daar nog drie dagen met elkaar door te brengen. In die dagen gingen we net als tijdens vorige vakanties ook weer een dagje naar Faan Meintjes in Klerksdorp. Een lieflijk, particulier wildparkje (geen entreegelden) waar o.a. veel bokken, zebra’s, giraffes, olifanten en zelfs een paar neushoorns te vinden zijn. Nadat we afscheid namen van de familie reisden we via Johannesburg naar Port Elizabeth waar we twee auto’s huurden.

Van PE ging de reis naar Addo Elehpant park waar we in de paar dagen die we daar verbleven meer dan honderd olifanten hebben gezien. Het mooie van dit park is dat je vanaf de lodge prachtige uitkijkpunten hebt waar je gewoon vanaf je bankje elke dag olifanten naar de waterplaats ziet komen. Omdat het park omhoog loopt zie je grote kuddes al van ver de berg afkomen richting waterplaats. Een magnifiek gezicht dat nooit verveelt. Naast olifanten zie je nog verscheidene andere dieren zoals bokken, giraffes en zebra’s. Er zijn tegenwoordig zelfs leeuwen. Die zijn er geïntroduceerd om de grote populaties bokken in toom te houden. We hebben de leeuwen niet gezien en gek genoeg ook weinig bokken. We vroegen ons daarom af of de leeuwen misschien te goed hun werk hadden gedaan.

Untitled 2

Vanuit Addo reisden we door naar Tsitsikamma waar we vanuit onze huisjes zicht hadden op de oceaan. We zagen er heel regelmatig walvissen. We genoten van de eeuwige branding van de Indische Oceaan en maakten mooie wandelingen naar de Suspension Bridge en de Ottertrail (een wandeling langs de kust langs een prachtig pad met veel hoogtes en laagtes. De natuur was prachtig, veel groen en bloemen. We misten wel de dassies die we bij vorige bezoeken heel veel tegen kwamen.

Na Tsitsikamma vertrokken we naar Oudtshoorn waar we op Africamps verbleven in mooie tenthuisjes met zicht op een meertje. We waren hier maar twee nachten, maar hadden het genoegen mee te kunnen met een gamedrive in de ochtend. De drive had als einddoel een bezoek aan een kolonie stokstaartjes (meerkatten), maar onderweg kwamen we ook o.a. grote kuddes springbokken, een groep van zes giraffes, zebra’s, kudu’s en twee waterbokken tegen. Het bezoek aan de stokstaartjes was een feest. We moesten wachten tot het verblijf voldoende was opgewarmd door de zon zodat de stokstaartjes actief zouden worden en al na 10 minuten zagen we de eerste verschijnen. Het zijn zulke grappige dieren om te observeren. En dit onder het genot van een warm kopje koffie of thee wat heel welkom was, want het was behoorlijk fris in de vroege ochtend. Bij de tenten gezeten hadden we mooi uitzicht over het meertje en de bokken en vogels die daar rondscharrelden. We brachten nog een kort bezoek aan Oudtshoorn, maar dat kon ons niet zo boeien. We zijn toch meer van de natuur geloof ik.

Na Oudtshoorn reisden we door naar Hermanus, onze laatste verblijf. Daar verbleven we in een fantastische B&B Whale on Main waar we drie dagen lang enorm in de watten zijn gelegd. Een van de hoogtepunten was dat we op zondag een extra feestelijk ontbijt hadden met een mooi versierde tafel, een verrassingsontbijt en ook nog taartjes met een kaarsje voor onze jarige Willemien. Een ander hoogtepunt was de boottrip naar de walvissen. Het was heel indrukwekkend die enorme dieren van zo dichtbij te kunnen zien en horen. Naast de walvissen voeren we door een grote school dolfijnen.

En toen was het alweer de laatste dag en moesten we richting Kaapstad voor de terugreis. Omdat we pas rond middernacht gingen vliegen hadden we nog een dag om leuke dingen te doen. Zo reisden we vanaf Hermanus naar Betty’s Bay waar een kolonie pinguïns te zien is. De keiharde wind maakte het bezoek enigszins onaangenaam, maar we hebben de pinguïns gezien en tot onze verrassing ook een kolonie dassies die we in de Tsitsikamma hadden gemist. Van Betty’s Bay zijn we via een lunch in Stellenbosch (waar we ook nog even oom Samie se winkel bezochten) naar Airport Kaapstad gereden waar we ons een lange avond moesten vermaken. Gelukkig waren de winkels tot 23.00 uur open.

We kijken terug op een hele mooie en voorspoedig verlopen vakantie. Anja bedankt!