Personen: 2 | Periode: Maart 2017 |

Lekkerbly Tours,

We zijn al weer enkele weken thuis en kijken terug op een mooie reis door Zuidelijk Afrika.
Vrijwel altijd mooi weer en een reis die we niet snel zullen vergeten.
Over het algemeen zijn we erg tevreden over onze reis, we hebben het er nog dagelijks over.
We dachten er goed aan te doen U even onze bevindingen van de diverse accommodaties door te geven.

In volgorde van bezoek gaan we er even bij langs:

Bij aankomst werden we opgewacht door de eigenaar van Le Chateau, die ons naar zijn  accommodatie bracht. Alles netjes verzorgd met in de ochtend een keurig ontbijt,  waarna hij ons weer terug bracht naar het vliegveld waar hij ons afzette bij de balie van Europcar. Met nog wat aanwijzingen hoe te rijden vanuit de luchthaven namen we afscheid. Perfekt!

Bij Europcar kregen we onze auto, een Ford Ecostar met een heel lichte motor. Wij hebben twijfels of deze auto tot de categorie behoorde waarvoor we hebben betaald, maar hij heeft ons overal gebracht waar we heen moesten. Over de auto later meer.

Van hieruit zijn we naar Malelane gereden, een vrij lange rit maar goed te doen. Selati 103 was goed te vinden (bij de suikerfabriek) waarna we op hun advies het diner hebben genoten bij Hamilton. Alles vrij standaard maar goed verzorgd.

De volgende ochtend zijn we het Kruger park ingereden en onze eigen safari gereden. We zijn onder meer in Lower Sabie geweest en daarna richting Pretoriuskop. Hier hadden we een prima rondavel. De restaurant faciliteiten zijn hier overigens beperkt, maar een Wimpy voor een keer is ook geen probleem.

De volgende dag hebben we onze reis voortgezet richting Kapama Buffalo Camp. Een prachtige locatie, waar we hebben genoten van de sfeer en de luxe van een Private Game Reserve.  Ook de gamedrives waren prima, hoewel het wildaanbod nogal wisselend was. Al met al hebben we hier een fijne tijd gehad en de Big Four gezien. Het luipaard liet zich niet zien. We hebben het hier prima naar onze zin gehad.

Van hieruit hebben we onze reis voortgezet naar Phalaborwa. De sfeer in deze stad/dorp vonden we niet prettig. De lodge zelf was op zich goed maar niets bijzonders. Phalaborwa voegde voor ons gevoel niets toe aan onze reis. We hebben nog wel op de tweede dag van daaruit het Kruger park bezocht en zijn toen in het Letaba camp geweest. Dit is ca. 50 km. vanaf de Phalaborwa Gate. Dit is een prachtig camp met een unieke ligging aan een rivier. Dit zou o.i. een betere uitvalsbasis geweest zijn dan Phalaborwa. (Helaas was er geen beschikbaarheid meer in deze kamp.)

Van hieruit zijn we naar de grens van Botswana gereden waar we terecht kwamen in de Baobab Cottages. Toen we aankwamen waren de eigenaren niet aanwezig maar een van de medewerkers leidde ons naar de cottage. Wij hebben een dubbel gevoel over ons verblijf hier. De eigenaren waren uiterst  vriendelijk en hebben ons enig inzicht gegeven in het boerenleven in Zuid Afrika.’s Avonds kregen we een perfecte steak gepresenteerd, en ook ’s ochtends werd het ontbijt netjes en tijdig gebracht. De accommodatie op zich viel ons echter erg tegen. Wij vonden het een oude boel met aftandse meubelen, waarbij zeker het sanitairgedeelte vernieuwd moet worden. Nee, eigenlijk ging de accommodatie  wat ons betreft door de ondergrens. (We zijn ons bewust dat deze accommodatie een upgrade nodig heeft maar helaas was hier ook het geval dat andere vol zaten.)

Van hieruit hebben we koers gezet naar Botswana en was de Nata lodge onze volgende bestemming. De reis er naar toe verliep vlot, de verrassing was echter de lodge zelf. Deze bleek gesloten zoals uit de foto blijkt. Wij hebben van hieruit het kantoor Zuid Afrika gebeld en kort daarna werden we terug gebeld van uit Meppel. We konden terecht in de Pelican Lodge waar we inmiddels al voor stonden te wachten.  Dat was dus snel geregeld en deze lodge was ook goed. Overigens waren zowel op de heenreis als op de terugreis bijna alle bezoekers hier oorspronkelijk in de Nata lodge geboekt. Bij Pelican zullen ze dus wel blij geweest zijn met de overstroming daar. De lodge was verder goed. De weg van Francistown naar Nata is overigens bar slecht met heel veel potholes.  De Makgadikgadi sundowner trip hebben we echter moeten missen.,

De volgende ochtend zijn we richting Kasane gereden. Een mooie rit met links en rechts van de weg wat olifanten. Vlakbij de grens met Zambia weet je niet wat je ziet. Een enorme rij vrachtauto’s welke een voor een de rivier over moeten. Gelukkig hoefden wij niet in de rij te staan en konden we naar The Old House in Kasane. Een kleinschalige lodge met een goed restaurant, alles goed verzorgd. ’s Ochtends werden we opgehaald voor onze  tocht naar de Victoria watervallen. Bij de grens met Zimbabwe moesten we overstappen in een busje aan de andere kant welke ons naar de Vicfalls bracht.

’s Avonds alles in omgekeerde volgorde, alles goed geregeld. Daarna zijn we een paar kilometer verderop gereden naar de Chobe Safaria lodge. Ook hier een goede lodge (minpuntje: geen koelkast op de kamer). Van hieruit een ochtend excursie per boot en een middag excursie per safari truck en tevens een goed verzorgde lunch. Beide excursies waren prima en we hadden best nog een dag in Kasane willen blijven.

Van hieruit richting Muduma waar we verbleven in de Namushasha lodge. Lodge was prima maar mogelijkheden om zelf hier iets te doen met een gewone auto zijn beperkt. Hier was een nacht voldoende geweest.

De volgende bestemming was de River Dance lodge. Wat een prachtige lodge en wat een hartelijke verwelkoming door de eigenaar en zijn vrouw en hun dochtertje Annabelle. Wat hebben ze hier iets moois neergezet, en ook het feit dat ze de plaatselijke bevolking er bij betrekken sprak ons erg aan. We hebben hier een fijne tijd gehad.

Van hieruit zijn we richting Maun gereden. Een lange rit over een slechte (potholes) weg. In Maun was het best wel even zoeken naar de Thamalakane River lodge maar deze was verder prima. Wat hier erg tegen viel was de excursie vanuit de Old bridge backpackers. We hebben ca. 8 uur in een speed boat gezeten  en uiteindelijk weinig afwisseling gezien. Deze excursie was veel te lang. De gids deed wel zijn best maar hij kon er ook niet meer van maken. Voor ons was dit een afknapper. Wij zouden  U ook willen adviseren zo veel mogelijk de excursies te boeken bij de lodges waar je verblijft. We werden nu met een taxi afgehaald en naar Old Bridge gebracht en ’s avonds weer thuisgebracht, terwijl ook vanuit de lodge dergelijke excursies georganiseerd werden.

Vanuit Maun zijn we toen weer naar Nata gegaan. Bij River Dance hadden we al een berichtje gekregen dat we wederom in de Pelican Lodge zouden verblijven wat ok was.

De rit er naar toe gaf nog wel wat problemen. Tussen Gweta en Nata, na ca. 250 km. was de weg geblokkeerd. Overstromingen hadden er voor gezorgd dat er zeker 50 cm. water op de weg stond. Een tweetal vrachtauto’s stond vast midden in het water. Ja we moesten er doorheen en onze auto was hier zeker niet geschikt voor. Gelukkig bood een sleepdienst die heen en weer reed (tegen een redelijke vergoeding) en ons op hun auto meenam door het water de oplossing. Na ca. 1 km stonden we weer op het droge en konden we onze weg vervolgen. Even verderop moesten we echter nog weer een aantal keren door diepe waterplassen, en hier hebben we het voorste nummerbord verloren. We merkten dit pas bij de lodge dus zijn we zonder voorste nummerplaat verder gegaan.
Bij het inleveren van de auto bij Europcar hebben we uiteraard hier melding van gemaakt. Maar afwachten hoe dit nu met de verzekering opgelost gaat worden. (Wij hebben net na u deze route gereden en het water staat nog steeds hoog. Wij houden dit scherp in de gaten.)

Onze  laatste stop was het Majestic Five hotel in Palapye. Een mooi hotel voor zo’n laatste dag maar zeker niet een accommodatie waar we de hele reis in zouden willen verblijven. Voor zo’n laatste nacht was het echter prima.
Van hieruit de reis naar Johannesburg voortgezet waar we ruim op tijd aankwamen.

Al met al hebben we een fijne reis gehad. De op- en aanmerkingen welke hierin staan dient U dan ook te lezen als aandachtspunten.