Volg ons ook op Facebook. Klik hier om naar onze Facebook pagina te gaan.

Let op: Wij maken geen gebruik van de Facebook Pixel en tracken niet uw activiteiten.

Reis verslag van Selwyn

Route Selwyn

Dag 1

Net als altijd begint onze reis op Schiphol. Wij vliegen met de KLM dag vlucht naar Johannesburg waar we ’s avonds laat aankomen. Voor het gemak overnachten wij in een hotel op de vliegveld om gereed te zijn ons voor de vroege vlucht de volgende ochtend naar Kaapstad.

Lekkerbly reis Selwyn 1

Dag 2

Voor vertrek de volgende ochtend eerst even lekker bij de bekende ontbijtrestaurantketen de Wimpy een overheerlijk ontbijt gehaald.  In Kaapstad na het ophalen van onze huurauto zijn wij eerst wat boodschappen gaan doen. De West Coast National Park was daarna maar een vrij korte rit uit de steeds drukker wordende Kaapstad maar wel de moeite waard. Wat een heerlijke rust en prachtige uitzichten. In onze leuke huisje (een cottage) konden wij na een leuke reis even heerlijk bijkomen en uitrusten.

Lekkerbly reis Selwyn 2

Dag 3

Vandaag konden we gelukkig even wat langer slapen. Ontbijt en op naar Paternoster om een bezoek te brengen aan een accommodatie. Vanuit daar reden wij door naar Franschhoek met een om weg via de Bainskloof pas. Ook hier hadden wij een afspraak.
Vanuit daar reden wij door naar Stellenbosch waar wij de avond zouden overnachten.

Lekkerbly reis Selwyn 3

Dag 4

Na een mooie dag door de wijn gebied te hebben gereden en een goede nachty rust gingen wij door naar Kaapstad. Ook hier hadden wij een aantal afspraken staan. Na alle afspraken was er ook nog tijd om het één en ander van Kaapstad zelf te zien. Onze overnachting was in Camps Bay.

Lekkerbly reis Selwyn 4

Dag 5

Redelijk vroeg op om door te rijden naar de luchthaven van Kaapstad. De vlucht ging naar Durban en vanuit daar reden wij door naar St lucia. Hier aangekomen was het al wat later en konden we inchecken en even lekker uit eten.

Dag 6

Veel afspraken in St Lucia staan op de planning. Na het ontbijt was het dan ook direct op pad om alle afspraken door te lopen want in de middag was er een boottocht geregeld. Gelukkig waren we optijd klaar en konden wij ook nog een bezoek brengen een de oceaan.
Wij werden netjes op tijd opgehaald en bij de boot aangekomen kregen wij wat uitleg om vervolgens het meer op te gaan. Veel gezien van nijlpaarden tot krokodillen. Later in de avond uit eten om weer vroeg op bed te gaan.

Lekkerbly reis Selwyn 5

Dag 7

Het was maar een kort stukje rijden naar onze volgende bestemming Hluhluwe-Imfolozi dus we konden rustig aan doen. Wat boodschappen halen en het was tijd om weg te gaan uit het groen St Lucia. Aangekomen bij Hluhluwe-Imfolozi begon vrijwel direct de game drive (Safari). In de avond konden we geniten van een buffet en bij de toetje gingen ze ook nog dansen en zingen.

Lekkerbly reis Selwyn 6

Dag 8

Een hele nieuwe park staat op de planning vandaag. Wij rden dan ook van Hluhluwe-Imfolozi naar Ithala. Het park zelf is wat kleiner dan andere parken maar totaal anders qua vegetatie en omgeving. Om er te komen rij je door een slaperige dorpje om daarna met een soort berg pas naar beneden te rijden. Wij hebben hier nog wat ronde gereden en hadden een hele bijzondere ontmoeting met wat olifanten. In de avond kunnen eten bij het restaurant en daarna lekker het vuurtje aan.

Dag 9

Van Zuid-Afrika naar Eswatini (Swaziland). Wij verblijven vannacht bij een luxe lodge in een park in Swaziland. Om 16:00 moesten wij op een afgesproken plek zijn en wij werden hier dan ook keurig opgehaald. Even een stukje achter die persoon aanrijden om vervolgens je auto te parken bij een oude landhuis. Hier werden alle formaliteiten gedaan en stapte we op de game drive (safari) voertuig. Het avontuur begon direct met het spotten van wild terwijl wij richting de lodge reden. Een hele bijzondere ontmoeting met wat neushoorns zat er vandaag ook bij. Na een mooie game drive (safari) kwamen wij aan bij de lodge waar al het personeel stond te wachten. Even opfrissen met een koel doekje en we werden naar onze open steen huisje gebracht. Omdat deze huisje helemaal geen ramen hebben heb je echt het gevoel dat je midden in het natuur zit maar dan wel met alle luxe dat je kan wensen.
In de late middag gingen wij weer op een game drive (Safari) en voor het diner kwamen wij terug. Het diner was buiten onder de sterrenhemel bij een groot kampvuur. Ook hier werd er gezongen en gedanst en mochten wij ook meedoen.

Lekkerbly reis Selwyn 7

Dag 10

De volgende ochtend was het vroeg op. We werden wakker gemaakt met koffie en thee bij het huisje zelf. Daarna was het verzamelen om op een game walk (wandel safari) te gaan. Ook nu werden wij beloont door een mooie ontmoeting met een paar neushoorns. Na het ontbijt was het tijd om weg te gaan en door te rijden naar Zuid-Afrika. Vandaag staat het wereld beroemde Kruger park op de agenda. Even boodschappen doen voordat we het park in gingen en na 15 minuten werden wij al beloont met wat leeuwen. In de avond lekker braaien (bbq) om vroeg er in te duiken want het was wederom vroeg op.

Dag 11

het was nog donker toen de wekker om 04:00 ging. Wij werden keurig opgehaald om ook deze ochtend een game walk (wandel safari) te gaan doen. Eerste stukje rijden daar te voet door het Kruger park en al snel kwamen wij hyena's tegen die ergens onder weg naar toe waren. Na een 15 minuten elkaar aan staren gingen ze op weg en liepen wij ook weer verder. Toen de zon echt door kwam liepen wij weer terug naar onze safari voertuig en reden wij terug naar het kamp. Wij moesten beste een stuk rijden door het Kruger park om bij de volgende kamp te komen. Ook deze avond sloten wij af met een braai en een schitterende uitzicht. Het was wel heel erg warm die nacht.

Lekkerbly reis Selwyn 8

Dag 12

Vandaag laten wij het Kruger park achter ons en reden wij door naar een privé park en lodge voorzien van alle luxe dat je maar kon wensen. Hier aangekomen was het ook wel duidelijk waarom privé parken zoveel kosten. Alles was tot aan de puntjes aan toe geregeld maar helaas was er één ding dat niet mee zat en dat was dat het keihard ging regenen. Het was heerlijk om even af te koelen en ook alle dieren hadden de verkoeling nodig. Toen het zwaarste van de storm over was gingen wij op een game drive (safari) en kwamen al snel veel dieren tegen. Olifanten die op nog geen halve meter van de safari voertuig stonden en vechtende neushoorns kregen wij te zien. Na een hele koude maar vooral natte rit was het tijd om op te warmen en bij te komen. In de avond zit je samen met verschillende nationaliteiten aan tafel te dineren.

Lekkerbly reis Selwyn 9

Dag 13

Het herhaalt zich weer maar het was weer heel vroeg op voor een game drive (safari). Bij terug komst konden wij gaan ontbijten en was het helaas weer tijd om te vertrekken. Het was maar een korte stuk om te rijden dus we konden rustig aan doen. Op de planning stond ook weer een privé park en lodge maar dan minder grootschalig. Om 14:00 werden wij verwacht en ook hier was alles tot aan de puntjes aan toe geregeld. Bij aankomst even kunnen praten met de Nederlandse eigenaren om vervolgens weer op een game drive (safari) te gaan. In de avond met de eigenaren gegeten en weer vroeg op bed.

Dag 14

Ook vandaag vroeg op! In de vroege ochtend gingen wij weer op een game drive (safari) en na jaren lang zoeken was het dan ook eindelijk zover dat wij een zwarte neushoorn met jong konden zien. Al die ochtenden vroeg op staan was dan ook meer dan de moeite waard. Na het ontbijt was het tijd om door te rijden naar het panorama gebied en qua weer zag het er niet goed uit. Gelukkig viel het mee toen we aankwamen en konden wij zelf de drie rondvales nog zien. Ook andere bezienswaardigheden hebben wij bezocht en na een mooie rit was het tijd om naar Pilgrimsrest te gaan. Deze oude mijn dorpje in nog niks veranderd ten opzichte van vroeger en het voelt dan ook alsof je terug in de tijd gaat. Ook de overnachting waar we verbleven was nog niet veranderd.

Lekkerbly reis Selwyn 11

Dag 15

Op naar Johannesburg luchthaven. Het zit er op en we reden dan ook terug richting Pretoria. Lunch met de dames van onze kantoor in Zuid-Afrika, even wat shoppen bij Menlyn Mall en op naar de luchthaven om de auto in te leveren.

Lekkerbly reis Selwyn 12

Reis verslag van Anja en Lizette

Route Anja

Dag 1 en dag 2

Vandaag heb ik, Anja, gevlogen vanaf Amsterdam naar Johannesburg. Bij aankomst in Johannesburg heb ik Lizette ontmoet en samen zijn wij naar Kaapstad gevlogen. Daar heb ik een Toyota RAV SUV opgehaald en zijn wij naar Bloubergstrand gereden en ingecheckt bij onze accommodatie. Deze auto is zeer geschikt voor de reis die wij gaan maken door verschillende parken van Zuid-Afrika.

Lekkerbly reis Anja 5

Dag 3

Deze dag stond in het teken van accommodaties bezoeken in Kaapstad en omgeving en in de vroege avond hebben wij Cathy (onze gids in Kaapstad) ontmoet en heerlijk gegeten bij Die Kombuis restaurant – een Maleise restaurant in Die Bo-Kaap, een wijk in Kaapstad.

Lekkerbly reis Anja 13

Dag 4

Vandaag zijn wij richting de Westkust van Zuid-Afrika gereden. Vanaf Bloubergstrand richting de Westkust National Park. Een prachtige park met veel natuur en vogels. Deze park is heel goed te bezoeken vanaf Kaapstad. Daarna zijn wij naar het vissersdorpje Paternoster gereden voor lunch en naar accommodaties te kijken.

Lekkerbly reis Anja 1

Dag 5

Vandaag verlaten wij Kaapstad en gaan wij via Stellenbosch en Franschhoek naar Hermanus. In Stellenbosch en Franschhoek bezoeken wij verschillende accommodaties en geniet van deze prachtige omgeving waaronder de Franschhoek Pas. Helaas was hier een paar weken geleden een felle brand maar gelukkig is niet alles verbrand.

Lekkerbly reis Anja 11

Dag 6

Vanmorgen hebben verschillende accommodaties in Hermanus bezocht en vanmiddag samen met de eigenaren van The Whale on Main B&B een Hop on Hop off bus trip gemaakt door Hermanus. Het was zeer interessant. Er was een gids op de bus die ons veel uitleg gaf over de Township bij Hermanus.

Lekkerbly reis Anja 2

Dag 7

Vandaag rijden wij via Wellington, Ceres en Prince Alfred Hamlet naar de Cederbergen. Onderweg rijden wij door verschillende bergpassen waaronder Bain’s Kloof Pas, Michell’s Pas en Blinkberg Pas. Aan het eind van de dag komen wij aan bij onze bestemming Mount Ceder. Prachtig gelegen en in de avond een mooie heldere sterren hemel.

Lekkerbly reis Anja 4

Dag 8

Vanaf vandaag voor de komende 5 overnachtingen gaan wij overnachten in parken van South African National Parks en onze eerste is in de Tankwa National Park. Via de Katbakkies Pas rijden wij naar de Groot Karoo en Tankwa National Park. Onze overnachting heeft een hele mooie uitzicht over een deel van het park. Helaas de dag afgesloten met een lekke band.

Lekkerbly reis Anja 3

Dag 9

Na het ontbijt zijn wij naar Middelpos gereden om een nieuwe band op te halen. Weer een schitterende pas, de Gannaga Pas vanuit de Tankwa National Park richting Middelpos. Daar zijn wij vriendelijk ontvangen en met een nieuw band zijn wij verder gereden naar onze volgende bestemming, Karoo National Park.

Lekkerbly reis Anja 6

Dag 10

Gisteren middag laat aangekomen bij Karoo National Park en vanmorgen hadden wij geen tijd om door een deel van het park te kunnen rijden maar toch even genoten van een heerlijke ontbijt met uitzicht! In deze park is ontbijt inbegrepen in de accommodatie. Vandaag moeten wij ongeveer 500km afleggen naar onze volgende bestemming.

Lekkerbly reis Anja 7

Dag 11

Wij hebben vandaag veel kilometers gemaakt en ook nog tijd over gehad om een bezoek te brengen aan Magersfontein (+/- 35 km vanaf Kimberley). Magersfontein is een plaats waar er gevochten was tussen de Engelsen en de Boeren in 1899. Er is een museum en vanaf een “koppie” is een mooie uitzicht over de omgeving. Daarna zijn wij naar Mokala National Park gereden voor onze overnachting in Lilydale Rest Camp.

Lekkerbly reis Anja 8

Dag 12

Vanmorgen vroeg zijn wij naar Kimberley gereden om accommodaties te bezoeken en daarna doorgereden naar Golden Gate National Park. Er zijn verschillende overnachtingen in het park en wij hebben in Glen Reenen Rest Camp voor de volgende twee dagen een overnachting. Golden Gate is een mooie park met veel bijzondere rotsformaties.

Lekkerbly reis Anja 9

Dag 13

Vanmorgen hebben wij een bezoek gebracht aan de Basuto Cultural Village in de Golden Gate National Park en in de middag zijn wij naar Clarens gereden. Een klein maar leuk en gezellig dorpje met veel restaurants en winkeltjes.

Lekkerbly reis Anja 12

Dag 14

Vandaag onze laatste bestemming – Marakele National Park. Wij zijn vanmorgen vroeg vertrokken omdat wij El-Ria in Pretoria op hebben gehaald om samen met ons te delen in deze laatste dag/avond van onze reis. Opnieuw weer een prachtige park met accommodatie aan het water en een Visarend die ons begroet in de vroege avond.

Dag 15

Vanmorgen nog even genieten van het park met een rit naar een prachtige uitzicht punt in het park. Daarna de twee dames, Lizette en El-Ria terug brengen naar Pretoria en ik terug vliegen naar Nederland.