In etappes van 13 februari t/m 13 maart!

Volg ons ook op Facebook. Klik hier om naar onze Facebook pagina te gaan.

Wij maken geen gebruik van de Facebook Pixel en tracken niet uw activiteiten.

Zuidelijk Afrika 2018

Dag  1

De reis begint zoals gewoonlijk op Schiphol. Ik (Selwyn) vliegt vandaag dan ook weer met de dag vlucht naar Johannesburg. Aangekomen in Johannesburg werdt ik opgewacht door mijn shuttle om naar de accommodatie te gaan.

Lekkerbly 2018 18

Dag 2

Vroeg de volgende ochtend werd ik terug gebracht naar de luchthaven om daar mijn auto op te halen. Het ophalen van de auto ging vlot en alles was goed geregeld. De rit ging vandaag naar Marakele Nationale Park maar voordat ik daar naar toe ging had ik een ontbijt afspraak met ons kantoor in Zuid-Afrika. Hier haalde ik direct ook kaartenboeken op voor Namibië. Na het ontbijt werd er nog even inkopen gedaan aangezien er die avond zelf moest worden gekookt. Aangekomen bij het park reed ik direct door naar het uitkijk punt om vervolgens naar mijn tent te gaan. In de avond was het genieten van de zonsondergang met een heerlijke braai.

Lekkerbly 2018 20

Dag 3

Ik werd vroeg wakker gemaakt door de aapjes die op de tent zaten. Het was maar een kort stukje naar Pilanesberg National Park wat mijn volgende bestemming was.
Na alle formaliteiten kon de safari door het park beginnen. Al snel zag ik olifanten, neushoorns en andere bokken. Na een flinke hoosbui en een pitstop bij een winkeltje in het park ging de rit dieper het park in om uiteindelijk bij een water poel uit te komen met nijlpaarden. In de avond kon je heerlijk buiten zitten en dineren bij het restaurant.

Lekkerbly 2018 16

Dag 4

Een rij dag staat vandaag voor de boeg. Met een afstand van +/- 530 kilometer was het dan ook vroeg opstaan. Het eerste gedeelte van de rit bestond uit vele wegwerkzaamheden wat natuurlijk vrij normaal is voor Zuid-Afrika. Na Lichtenburg werd de weg rustig en kon ik dan ook vlot doorrijden. Er was zelfs tijd om een foto te maken van een stille snelweg.
Aangekomen in Kuruman besloot ik nog wat verder te rijden naar de Wonderwerk Caves.

Lekkerbly 2018 15

Dag 5

De rit gaat vandaag naar één van de mooiste parken in Zuid-Afrika, Kgalagadi National Park. Ook vandaag weer een flinke afstand om te overbruggen maar wat is het landschap toch mooi! In Upington even boodschappen gedaan en in Askham getankt. Omdat ik vroeg weg was gegaan kwam ik op tijd aan in het park en na alle grens formaliteiten en park formaliteiten kon ik dan ook eindelijk het park in gaan. Eerst heb ik de auto uitgeladen bij de accommodatie om vervolgens nog zelf door het park te gaan rijden. In de avond kon er weer worden gebraaid en na het eten was het tijd voor een nacht game drive. Omdat je zo laat nog door het park rijdt kom je totaal verschillende dieren tegen dan wat je overdag of in het schemer niet zou zien. Zeker een aanrader om een keer te doen.

Lekkerbly 2018 14

Dag 6

Ook vandaag verblijf ik in deze bijzondere park. Tot aan 14:00 uur kon ik zelf door het park rijden opzoek naar dieren. Ik heb heel veel soorten vogels gezien en ook zelfs een hyena gespot. Rond 14:00 uur werd ik opgehaald bij een parkeer plaats om vanuit daar naar !Xaus lodge te gaan. Deze luxe lodge ligt diep in het park en je bent dan ook weg van de bewoonde wereld. Na een rit van ongeveer een uur achter op een safari voertuig kwam de lodge dan ook eindelijk in zicht. Gelegen aan een zoutpan hebben deze huisjes een zeer bijzonder uitzicht. We werden opgevangen door de manager en kregen een uitleg wat wij konden verwachten en wat we zouden gaan doen. Nadat ik even kon bijkomen gingen we op een sundowner safari en ook met deze rit werden wij beloont met bijzondere dieren.
In de avond werd er een diner geserveerd onder de sterrenhemel.

Lekkerbly 2018 19

Dag 7

Na een heerlijke nacht slapen in deze bijzondere lodge werd er thee met koek geserveerd om vervolgens vroeg in de ochtend op pad te gaan met een gids. Het doel was om lopend door het Kgalagadi Nationale Park opzoek te gaan naar alle grote en kleine dieren. Ook van alle bijzondere planten kreeg je uitleg. Toen we terug kwamen bij de lodge konden wij ontbijt bestellen. Na het ontbijt was het tijd om uit te checken maar voordat ik echt weer weg ging konden we nog even snel bij de Bushmen langs om te kijken hoe hun levensstijl er vroeger uitzag.
Na deze ontmoeting ging de rit weer terug naar de auto om vervolgens zelf weer door het park richting Namibië te rijden. Aangekomen bij de grens moesten er natuurlijk grens formaliteiten worden gedaan om zo de grens over te gaan. De volgende lodge lag niet heel ver van het hek en ik was hier dan ook op tijd. Even opfrissen om vervolgens weer met een safari op pad te gaan op zoek naar de woestijn leeuwen. Na een klein uurtje rijden hadden wij dan ook geluk en vonden we twee mannetjes met een aantal vrouwtjes en ook nog wat welpen. Na een tijdje kijken gingen we weer terug naar de lodge maar eerst stopten we om te genieten van het natuur met een heerlijk drankje.
In de avond werd er diner geserveerd en na een lange dag was het tijd om vroeg te gaan slapen.

Lekkerbly 2018 12

Lekkerbly 2018 11

Dag 8

Na een warme nacht was het wederom vroeg opstaan om door te rijden richting Marienthal via Keetmanshoop. Ik koos ervoor om via Keetmanshoop te rijden omdat er onderweg een aantal dingen waren die ik nog niet had gezien. Bij de lodge aangekomen bleek al snel dat ik een lekke band had en deze heb ik dan ook vervangen met de reserve band. Om er voor te zorgen dat ik een nieuwe band bij me zou hebben reed ik direct weer terug naar Marienthal waar ze de oude band konden repareren. Toen ik weer terug was bij de lodge ging ik een kijkje nemen bij de tamme cheeta's.
In de avond werd het diner geserveerd terwijl de Afrikaanse zon onderging.

Lekkerbly 2018 10

Dag 9

De hoofdstad van Namibië staat op het programma de aankomende dagen. Na een korte rit kwam deze stad dan ook in beeld. Hier had ik een aantal afspraken en in de avond verbleef ik in een hotel met een schitterende uitzicht. Moe van de reis besloot ik om maar vroeg te gaan slapen.

Dag 10

Fris en fruitig wakker geworden na een lange nacht rust. Vandaag ook weer wat afspraken op het programma en ook ging ik de auto omruilen voor een auto met tent op dak. Mijn reis gaat verder met tent op dak. Lekkerbly had in gedachten om te starten met het aanbieden van tent op dak echter komen wij tot de conclusie dat wij dit niet gaan doen.

Dag 11

Windhoek liet ik deze dag achter mij om richting Sossusvlei te gaan. Ik koos ervoor om via de Spreetshoogte pass te rijden. Het uitzicht dat je krijgt net voordat je deze pas af rijdt is erg bijzonder en dan ook zeker de moeite waard om te zien. In de middag natuurlijk tanken en in Solitaire de wereld bekende appeltaart te eten om vervolgens richting Sossusvlei te rijden. Hier had ik een kampeerplek voor de avond.

Lekkerbly 2018 8

Dag 12

Vroeg opstaan om in de rij te staan voor het hek van Sossusvlei. Toen het hek open ging reed ik direct door naar Deadvalley. Omdat ik een 4x4 had en ook veel ervaringen heb koos ik ervoor om zelf het laatste deel naar de vallei te rijden door het losse zand. Vele toeristen komen hier vast te zitten dus wij raden dan ook altijd aan om de auto op het parkeerplaats te laten staan en het laatste deel met de 4x4 taxi te doen.
Omdat het zo vroeg was kwam ik op tijd aan om mooie foto´s te kunnen maken. Ik kon hier niet te lang blijven aangezien ik die dag nog door moest rijden naar Swakopmund. Net voordat ik het park weer uitreed heb ik nog gekeken bij de Sesriem canyon.
Na een mooie rit kwam ik dan ook aan in Swakopmund. Ik ging direct naar mijn accommodatie en in de avond ging ik in één van de leuke restaurantjes uiteten.

Lekkerbly 2018 7

Dag 13

Vroeg opstaan vandaag omdat er een activiteit gepland staat in Walvisbay. Deze ochtend ging ik dan ook kajakken tussen de zeehonden. In Walvisbay werden ik opgewacht door onze gids om naar pelican point te gaan. De zeehonden kwamen erg dichtbij en het was dan ook erg bijzonder om ze zo te zien. Na deze leuke excursie was het tijd om in Swakopmund te lunchen en naar de maanlandschap te gaan. In de avond weer heerlijk uit eten. De volgende dag was wederom vroeg opstaan.

Lekkerbly 2018 6

Dag 14

Een bijzondere rit staat voor vandaag ingepland. Vanaf Swakopmund naar Palmwag via de Skeleton Coast is de bedoeling. Deze mooie route is een feest om te rijden en je komt onderweg ook genoeg tegen om te zien. Ik kwam net optijd aan in Palmwag om nog mee te gaan met een sundowner safari. Na zonsondergang kwam ik terug en was het tijd om de tent op te zetten, te koken en te genieten van de sterrenhemel.

Lekkerbly 2018 5

Dag 15

Na een goede nachtrust ging de weg vandaag naar het uiterste noorden van Namibië. Epupa watervallen stond op het programma om te bezoeken. De wegen er naar toe waren goed en ook dit was een bijzondere route. Tussendoor heb ik nog een bezoek gebracht aan een himba living museum. De lodge waar ik naar toe ging lag dichtbij deze mooie watervallen en mijn kampeer plek had ook een schitterende uitzicht.

Lekkerbly 2018 21

lekkerbly reis 2018

Dag 16

Met de rivier op de achtergrond wakker worden, ontbijten en weer op pad gaan. Voordat ik verder reed snel nog naar de uitkijk punt gaan om te kijken naar deze bijzondere waterval. Omdat het zo heeft geregend was die in vloed. Een korte rit naar de volgende bestemming ook gelegen aan deze rivier. Hier aangekomen heb ik besloten om weer de peddels op te pakken en een stuk te gaan raften. Na een uurtje op de rivier kwam ik weer aan bij de lodge.
In de avond werd er een heerlijk diner geserveerd en kon ik even bijkletsen met de manager en andere medewerkers.

Lekkerbly 2018 4

Dag 17

Vandaag bezoek ik Etosha Nationale park. Een bijzondere park met veel dieren. Ik verbleef in het westen van deze park en na de hek formaliteiten kon ik dan ook beginnen aan mijn safari richten het kamp. Aangekomen bij het kamp werd ik naar mijn huisje gebracht. Helaas was er geen mogelijkheid om een safari te boeken die dag dus het was even tijd om met de beperkte wifi het thuisfront te berichten. Dolomite heeft een schitterende uitzicht en in de avond kan je genieten van een mooie zonsondergang.

Lekkerbly 2018 3

Dag 18

Vandaag begint dan ook een volle dag safari. Direct uit het kamp zag ik al veel dieren. Bij één van de watergaten zag ik ook hyena's. Ik was net op tijd om ze te zien aangezien ze klaar waren met drinken en weer op pad gingen. De wegen waren goed van west naar oost en rond de middaguur kwam ik dan ook aan in het volgende kamp (Okaukuejo). Hier heb ik even geluncht om weer het park in te rijden waar ik nog een leeuw heb gezien en natuurlijk vele andere dieren. Ook hier waren er vele vogels te zien. Op de terugweg naar het kamp begon het met regenen en aangezien ik die avond in de tent zou slapen besloot ik om maar voor de zekerheid een huisje te boeken. Dit was dan ook een goede keuze geweest aangezien het in de nacht flink los ging.

Lekkerbly 2018 2

Dag 19

Na een heerlijk koele nacht vanwege de regen besloot ik vroeg op te staan om nog dieren te gaan spotten. Ook deze ochtend kwam ik hyena's tegen. Nadat ik het park uit ben gereden ging de rit naar het Waterberg gebied. Voor de lunch gestopt bij een krokodillen boerderij. Laat in de middag kwam ik aan bij de lodge waar ik mijn collega's Anja en El-Ria heb ontmoet. Wij hebben die middag nog samen een sundowner gedaan en in de avond samen gedineerd.

Lekkerbly 2018 1

Dag 20

De volgende ochtend was het tijd om afscheid te nemen aangezien hun reis net begon en ik weer naar huis ging.
Ik heb de auto ingeleverd in Windhoek en werd met een shuttle naar de luchthaven gebracht. Mijn vlucht ging via Johannesburg naar Amsterdam waar ik de volgende ochtend aankwam.

Volg ons ook op Facebook. Klik hier om naar onze Facebook pagina te gaan.

Wij maken geen gebruik van de Facebook Pixel en tracken niet uw activteiten.

Hier onder het verslag van Anja en El-Ria

Dag 1 en dag 2

Vandaag heb ik, Anja, gevlogen vanaf Amsterdam naar Johannesburg. Ik overnacht op de luchthaven van Johannesburg (OR Tambo) en de volgende morgen ben ik doorgevlogen naar Windhoek. Daar heb ik een Renault Duster SUV opgehaald en ingecheckt bij het hotel. Deze auto is zeer geschikt voor het rijden in Namibië en Botswana.

Lekkerbly 2018 32

Dag 3

In de morgen heb ik een paar accommodaties bezocht die wij vaak gebruiken en ook nieuwe accommodaties voor de toekomst. In de middag heb ik El-Ria (van onze bookings kantoor in Pretoria) opgehaald voor onze reis door een klein deel van Namibië en een route door Botswana.

Dag 4

Vandaag begon onze reis. Onze eerste overnachting was in de Waterberg gebied. In de middag heeft Selwyn zich bij ons aangesloten. Samen hebben wij een sundowner game drive gemaakt en hebben wij veel dieren kunnen zien. Onze gids heeft het prima gedaan!

Lekkerbly 2018 31

Dag 5

Onderweg naar de Etosha National Park hebben wij eerst nog een paar accommodaties bezocht en daarna de park ingereden. Een heel bijzondere park! Het was nog vroeg in het seizoen met weinig bezoekers. Wij konden rustig door een deel van het park rijden en hebben veel dieren gespot. Onze overnachting (Halali) was halverwege de park.

Lekkerbly 2018 30

Dag 6

Vandaag hadden wij een lange rit en zijn wij vroeg gaan rijden om nog even te kunnen genieten van het park. Weer veel gezien onder andere leeuwen die net een ontbijt aan het eten waren. Daarna het park uit richting Rundu. Een lange weg om te rijden maar heel goed te doen. Laat in de middag zijn wij aangekomen bij onze accommodatie met een prachtige uitzicht op de Kavango Rivier met Angola aan de overkant. Het is regenseizoen en in de late middag kwam er heel wat water uit de hemel vallen!

Lekkerbly 2018 29

Dag 7

Het was fijn om hier wakker te worden met een heerlijke zonnetje die ons verwelkomt op het terras van de accommodatie! Wij hebben heerlijk genoten van het ontbijt en daarna vertrokken om accommodaties in het dorpje Rundu te bezoeken en dan door te rijden naar Bagani onze volgende bestemming. Hier hebben wij in de middag een boottocht op de Kavango Rivier gemaakt met eerst een zicht op de Popa watervallen en daarna genieten van alle vogelleven rondom het rivier.

Lekkerbly 2018 28

Dag 8

Vanaf onze accommodatie zijn wij door het Caprivi Strook gereden naar Mudumu National Park. Daar hebben wij twee accommodaties bezocht. Voorbij Katima Mulilo was onze volgende accommodatie die wij alleen met een boot konden bereiken. Varende over de Zambezi rivier naar onze accommodatie was geweldig! Deze accommodatie was nieuw en heel bijzonder.

Lekkerbly 2018 27

Dag 9

Na het ontbijt zijn wij weer met de boot terug gebracht naar onze auto. Na zo een 100 kilometer rijden kwamen wij aan bij de grens Namibië/Botswana. De grens formaliteiten ging vlot en snel konden wij doorrijden naar Kasane. In Kasane hebben wij een paar accommodaties bezocht en aan het eind van de middag kwamen wij aan bij onze accommodatie. Deze mooie lodge heeft een schitterende uitzicht op het rivier!

Lekkerbly 2018 26

Dag 10

Vandaag bleef de auto staan en konden wij genieten van een mooie dag excursie in de Chobe National Park. Wij werden om 09:00 opgehaald en zijn met een “game drive” door het Chobe National Park gereden. Veel dieren gezien! Lunch werd aangeboden bij Chobe Safari Lodge en daarna hebben wij een boottocht op de Zambezi Rivier gemaakt. Veel dieren maar ook veel vogels gezien.

Lekkerbly 2018 25

Dag 11

Vanaf Kasane ging de reis verder richting Nata en Gweta. In Nata hebben wij twee accommodaties bezocht en daarna zijn we door gereden naar Gweta. Onderweg hebben wij olifanten langs de weg gezien. Heel bijzonder.

Lekkerbly 2018 24

Dag 12

Vanmorgen vroeg zijn wij met een gids naar de Ntwetwe Pannen gereden. Er stond veel water in de pan en op de weg die wij moesten rijden. Het was soms wel even spannend maar wij hadden een hele goede chauffeur en bijrijder. Na ongeveer 2 ½ uur waren wij aangekomen bij de stokstaartjes. Het was een leuke ervaring om ze van zo dichtbij te mogen zien. Vanwege al het water in de pan hebben wij via een omweg terug gereden en was het een lange dag maar wij hebben genoten!

Lekkerbly 2018 23

Dag 13

Vandaag moeten wij maar 200 kilometer rijden richting Maun. Daar aangekomen hebben wij accommodaties bezocht en toen naar de luchthaven van Maun gereden. Vanuit Maun hebben wij een “scenic flight” over de Okavango Delta gemaakt van +/- 45 minuten. De Okavango Delta was mooi groen en er waren vele dieren te zien vanaf de lucht. Wij vlogen op ongeveer 500 meter hoogte.

Lekkerbly 2018 22

Dag 14

Onze reis zit er bijna op. Vandaag staat er 600 kilometers op de planning. Vanaf Maun richting de grens van Namibië en we eindigen in Gobabis. Onderweg nog accommodaties bezocht en tegen 17:00 aangekomen bij onze bestemming.

Lekkerbly 2018 21

Dag 15

Vanmorgen iets later het ontbijt gegeten en heerlijk genoten van de Kalahari sfeer. Van de accommodatie mochten wij wat langer blijven voordat wij naar de luchthaven van Windhoek vertrokken. Laat in de middag zijn wij allebei naar huis gevlogen. El-Ria naar Johannesburg en Anja naar Amsterdam.

Lekkerbly 2018 20

Volg ons ook op Facebook. Klik hier om naar onze Facebook pagina te gaan.

Wij maken geen gebruik van de Facebook Pixel en tracken niet uw activteiten