Personen: 5 | Periode: Juli 2014 |

Dag Anja en de rest van het Lekkerbly team,

Jammer, helaas het zit er op. We zijn goed thuis gekomen van een fantastische Zuid-Afrika reis. Ruim 4.200 kilometer gereden met onze bus, 3.500 foto’s en ongeveer 2 uur film gemaakt. We zijn overal heel hartelijk ontvangen en alles was tot in de puntjes geregeld. Wij hebben onze volledige aandacht op het land, de mensen, de natuur en de dieren kunnen richten. Heerlijk die “liefde, vrede en respect” van de lokale mensen.

Hierbij een korte terugblik:
Bij aankomst op de luchthaven van Kaapstad werden opgewacht door een alleraardigste vrouw die ons samen met haar man naar BB heeft gebracht. Een mooie BB met prachtig uitzicht op de Tafelberg. Vervolgens 2 dagen Kaapstad met Kaapsschiereiland (incl. Pinguïns), Robbeneiland en de Tafelberg op. Via een prachtige 4 passenroute naar Hermanus gereden. Ontvangen door Elisabeth (heel klein vrouwtje), maar alleraardigst. Ze heeft meteen onze boottrip Walvissen geboekt. Volgende ochtend om 09:00 uur op de boot walvissen zoeken, nauw die hebben we gezien. Heel dichtbij en zelfs springend uit het water, wauw! ’s Avonds 1e keer bij de Spur gegeten, heerlijk. Doorgereisd naar Oudsthoorn. In het stadje meteen wel 8 verschillende soorten stofjes gekocht voor kussens en lopers over de tafel. Deze liggen intussen thuis al in de bank en op tafel. Hartelijk ontvangen bij de BB. Na een lekker ontbijt de struisvogelfarm bezocht, waarbij de kinderen ze gereden hebben. Daarna doorgereden naar het Wildlife centre waar we met Maki’s en baby cheeta’s op de foto zijn geweest.

Na wederom een lekker ontbijt de reis vervolgd naar Tsitsikamma (helaas regen onderweg bah!). Bij aankomst daar bleek dat we een Guesthouse  boven op de berg hadden met uitzicht op de zee. Een mega groot huis, met grote woonkamer (incl. ruim 150 cm. Flatsvreen TV), keuken, 4 slaapkamers en 2 badkamers. Wat een huis!! Gelijk naar de brug gelopen en genoten van het uitzicht en de zee. Magnifiek! De volgende ochtend in ons huis ontbeten en op weg naar Addo Elephant. Via de zuid gate naar binnen gereden en meteen al veel dieren gezien (olifanten, zebra’s, hartebeest en leeuwen). Voor de kinderen de eerste ervaring met wild spotten. Ze vonden het fantastisch. Bij aankomst wederom een Guesthouse. Weer zo’n groot huis met alles erop en eraan. Top! ’s Morgens onze eerste gamedrive met rangers. Ook weer veel dieren gespot. ’s Middags naar Daniels Cheetah Farm (vlakbij Kirkwood) geweest en met een 2 jarige cheeta gekroeld. Na het ontbijt op weg naar de luchthaven van Port Elizabeth. Onze bus ingeleverd en in een nagenoeg leeg vliegtuig naar Durban gevlogen.

Bij aankomst in Durban onze nieuwe bus opgehaald (duurde even, omdat de bus die we eigenlijk kregen geen geldige stikker meer had). Heel hartelijke ontvangen bij onze Lodge (prachtige gelegen aan de het strand). Gelijk inkopen gedaan voor ons bezoek aan de school in Swaziland. De volgende ochtend nog even van het strand genoten en doorgereisd naar Shakaland. De traditionele dans gezien en daarna door gereden naar de BB in St. Lucia. Hele mooie BB, waar ze ons goed geholpen hebben onze dagen daar nuttige te besteden. De volgende dag naar Cape Vidal gereden om aan het strand te zitten en ’s middags een bootsafarie gemaakt. Heel dicht bij nijlpaarden en krokodillen geweest, super! Vroeg naar bed, want de volgende ochtend om 04:15 uur uit bed om om 05:00 uur op de verjaardag van Yanick in de jeep te zitten voor een gamedrive in Hluhluwe-Imfolozi wildpark. We hadden onze eigen jeep met hele leuke privé ranger, wauw! Veel dieren gezien en lekkere braai gehad in het park. Alles super geregeld door Eurozulu. Na een lekker diner bij Reef & Dune (zingende obers voor Yanick) de volgende ochtend op weg naar Swaziland. Ging super bij de grens en nog gestopt bij Nisela. Bij aankomst in Mbuvufalls bij Greet hebben de kinderen gezwommen en wij even uitgerust. De volgende ochtend samen met Greet de school en het project bezocht. Onze gekochte spullen afgegeven waar ze erg blij mee waren (soort placemats waar de kinderen met krijt op kunnen schrijven en weer kunnen uitvegen, zodat het vaker gebruikt kan worden). Verder nog houten puzzels, schriften en pennen afgegeven. Super ervaring en Greet, nogmaals dank!

Toen begon de reis naar Witrivier. In mijn herinnering moest ik niet de TomTom volgen maar richting het noorden rijden. Nu dat hebben we gedaan en geweten ook. Ruim 20 kilometer onverharde weg over de berg om uiteindelijk bij de grens aan te komen. Hier ging het razend snel, stempelen en door rijden. Vervolgens aan de Zuid-Afrikaanse kant de berg weer af met heel veel prachtige uitzichtpunten. Aangekomen bij de lodge lekker gegeten daar. De volgende ochtend rustig aan gedaan en ’s middags de Sundowner gedaan bij de Elephant Sanctuary. Wat een ervaring om zo dicht bij olifanten te zijn! Echt een aanrader.

Volgende ochtend aan onze eigen wild safari begonnen door Kruger park. Vanaf de Numbi gate via allerlei paden naar Satara gereden. Heel veel dieren gezien, waaronder ook Cheeta met 2 welpen (wauw!). In Satara wederom een geusthouse, dus weer zo’n groot huis. De volgende ochtend door met onze safari en weer veel dieren gezien. Zelfs een soort stinkdier met een gedode zwarte Mamba in zijn bek. Deze foto’s hebben veel rangers nog gezien en waren erg jaloers erop. Na een prachtige tocht door Krugerpark aangekomen bij Sefapane Lodge waar we 6 nachten verbleven. We hadden al grote huizen gehad, maar dit was de topper. Wauw wat een huis, geweldig. Hier hebben we enorm genoten, veel game drives gemaakt, maar ook Phalaborwa ontdekt (op de lokale radio geweest, schooltjes bezocht en traditionele dans gezien). Yanick en Kiomi hebben met de lokale dans groep meegedaan (drummen en dansen). Iedereen heeft hiervan genoten en de groep wilde graag met ons mee naar Nederland. Kiomi is hier naar een Afrikaanse kapper geweest en heeft nu kleine vlechtjes op haar hoofd. Net een Afrikaans meisje. Veel bij de Spur gegeten en lekker meegedanst met de bediening.

De zes dagen vlogen voorbij om vervolgens te beginnen aan onze langste rit van de reis, naar Johannesburg. Bij aankomst bij BB Le chateau hartelijke ontvangen door de eigenaresse, die al heel vaak in Nederland is geweest. Zij hebben ons geholpen onze laatste dag te vullen. We zijn niet naar Gold Reef city geweest, maar hebben het leeuwenpark bezocht en zijn bij Lesedi Culture Village geweest. Hier zijn 5 verschillende stammen uit Zuid-Afrika samengebracht en daar hebben we veel informatie over gekregen. Afgesloten met 5 traditionele dansen. Terug naar de BB waar we nog een extra kamer gekregen hebben om ons op te frissen voor onze terugreis naar Nederland. Voor de laatste keer bij de Spur gegeten en na wat zoekwerk onze bus ingeleverd op de luchthaven. Na een rustige vlucht ruim op tijd terug op Schiphol en met onze taxi naar huis gebracht.

Een fantastische reis zit erop wat helemaal was, zoals we gehoopt hadden. We hebben vol kunnen genieten en ons geen moment zorgen gemaakt over of alles wel geregeld was. Baie dankie!! Lekkerbly team. Super!

De volgende tekst blijft waarheid: Wij hebben Afrika verlaten, maar Afrika gaat nooit uit ons.

Anja veel plezier de komende periode in Zuid Afrika en doe ze de groeten in bij BB Le Chateau.

Groeten,

Remko, Debby, Yanick, Kiomi en Jens van der Borght

PS. We zijn al aan het sparen en hopen over 4 jaar terug te gaan!!