Personen: 2 | Periode: September 2011 |

Hallo Erica,

Net terug van vakantie, en nu al het verlangen terug te gaan!
Wat hebben jullie perfect begrepen wat we wilden het was fantastisch en perfect geregelt.Ook de mensen van de guesthouses zeiden dat Lekkerbly het altijd prima regelde.

we werden in Johannesburg opgehaald door een aardige chauffeur die ons op verzoek bracht bij de ATM zodat de eerste rands konden worden ingeslagen.In Pretoria werden we ontvangen door Gert en kregen we een mooie kamer.
De Soweto excursie was ook erg intressant.
De volgende ochtend stond de huurauto iets te vroeg al klaar.We handelden de papierwinkel af en deden onze spullen in de auto.
We hadden een tomtom met kaartje van ZA meegenomen uit Nederland ( en daar veel gemak van gehad).Math kwam erachter dat de sigarettenaansteker niet werkte en die hadden we wel nodig voor de GPS.Gert belde op ons verzoek naar het kantoor van autoverhuurbedrijf en na een oponthoud van anderhalf uur konden we op weg.( de auto werd omgewisseld).
De auto was verder prima ( nieuwe Toyota Carolla).
Links rijden was ff wennen maar zonder problemen bereikten we cristal springs.En wat een mooi huis kregen we maar bovenal wat een fantastisch uitzicht!!
Ons enthousiasme werd alleen maar groter toen we de eerste Meerkatten zagen.
Heel de vakantie stonden we tegen 6 uur op en hebben de mooiste zonsopgangen gezien, prachtig het ontwaken van de natuur in stilte gade te slaan.
Het Krugerpark was toch wel het hoogtepunt van de vakantie.We hebben ontzettend veel dieren gezien, de big 5, ja ook het luipaard met een impala in de boom, maar ook struisvogels, muishondjes,klipdassies vele prachtige vogels waaronder die reiger van 1.40m.Een wilde hond een gele hyena en waarschijnlijk een jakhals maar die laatste was heel ver weg.En natuurlijk het gewone spul van grazers,olifanten neushoorns ed.
In st Lucia hebben we walvissen gespot en ook hier hebben veel geluk gehad omdat rondom onze boot wel een stuk of 6 walvissen zwommen en de vrouwtjes echt heel veel sprongen.De mannetjes kon je soms horen zingen.
Bij deze excursie kregen we een gratis boottocht over de rivier en hebben vele nijlpaarden krokodillen lepelaars visarenden en een zwemmende buffel, nog maar niet geproken over de vele kleine vogels.
Het Guesthouse in Umhlanga Rocks konden we niet vinden en ook na het herhaaldelijk gevraagd te hebben werden we niet wijzer.
Uiteindelijk het Guesthouse Gateway gebeld en die zijn ons toen op komen halen.De routebeschrijving klopte niet omdat er een nieuwe weg was aangelegd en de tomtom wist het ook niet.
Op aanraden van de eigenaar nog een bezoek gebracht aan het strand, waar we even de indruk kregen in Spanje te zijn met de skyline van hoge witte hotels.Wisten we ook gelijk dat we de juiste keuze hadden gemaakt en niet richting Kaap moeten gaan omdat daar niet het Afrika is waar we van houden.
Gelukkig kwam ons Afrika weer terug toen we richting Giant Castle reden….
wat een ruimte in dit land! Een prachtige bergwereld werd zichtbaar.Alweer werden we verrast door en comfortabel huis met terras dat uitzicht bood op de mooie Drakensbergen.We hadden in Mooi Rivier flink boodschappen in geslagen en hebben dus lekker ons eigen kostje gemaakt.De ontbijtjes waren inclusief dus ’s morgens lieten we ons verassen.’s avonds was het gezellig met de open haard en als het donker was vonden we het ook leuk te zien wat de ZA televisie te bieden had( diverse mooie films gezien).Wat ons een beetje tegen viel dt we niet veel dieren zagen, wat vogels en klipdassies en wat elanden en bavianen buiten het rest camp.We hebben de tekeningen van de San bekeken in de Main Cave en zo gelijk een wandeling gemaakt.De 2 nachten die we hier waren waren echt genoeg voor ons.Maar mensen die graag lange wandelingen maken denken hier waarschijnlijk heel anders over.We vertrokken richting het Golden Gate NP.
Op aanraden van onze gastheer van guesthouse Gateway weken we af van de door jullie voor gestelde route N3 richting Harrismith en namen de weg binnedoor langs Winterton Bergville en Little Switserland, vooral de omgeving Little Switserland is erg mooi en we hebben door heerlijk geluncht met vers gerookte forel, mmm het water loopt me nog in de mond als ik er aan denk.
Nadat we getekent hadden bij de toegangsgate werden we al snel verrast door een grote kudde Gnoes, deze waren echter lichter gebouwd dan in het Krugerpark.Maar eer we bij het van Rhenen rest camp waren hadden we al veel meer wild gezien zoals blesbokken en zebra’s.
Op de receptie keken ze wel raar op van onze komst, want ze hadden ons pas een maand later verwacht.Zo stond het in hun systeem…(wij hebben echt voor de juiste periode geboekt en een bevestiging ontvangen en het bleek achteraf een fout aan hun zijde geweest te zijn. gelukkig werd het goed opgelost)
Gelukkig was het geen probleem en ze gaven toe dat het bij hun fout was gegaan maar dat de mountain retrait vrij was. op het laatst een hele steile klim waar we te ver waren door gereden en Math besloot dat hij moest gaan draaien.
Nou het weggetje was heeeeel smal en draaien vond ik geen goed idee, maar ja ik zat niet achter het stuur….Pffff gelukkig kwam het allemaal goed.
Tot onze grote verrasseing was het deze keer een heuse blokhut waar we onze intrek namen. En luxe hoor, grote open haard, de keuken met oven , magnetron en 3 pitten!! Het kleed bij de zithoek was voorzien van vloerverwarming en toen ik we naar bed gingen kwam ik erachter dat daar een elektrische deken voor een lekker warm bed zorgde!Het uitzicht was een sprookje en we zagen vanaf het balkon vele soorten antilopen op de berg naast ons, gnoes en een hele kudde zebra”s.Verder gestreepte muizen en ook hamsters.we bezochten het Besoto dorp en hadden een heel leuk/ intressant gesprek met de gids.
De volgende dag zijn we naar Clarence gegaan en hebben daar lekker geluncht en rond gekeken.Omdat we vroeg terug waren hebben we nog een paar uur op het balkon gezeten in het gezelschap van onze huisvogels die gezellig een hapje kwamen eten.
En toen…. was het tijd om naar Johannesburg te gaan voor de terug reis.We zijn vroeg weggegaan omdat we nog een bezoek wilden brengen aan de Craddle of human kind. Leuk om er geweest te zijn maar niet zo intressant als ik had gehoopt.
Ik dacht nl dat we wel resten van mrs Ples zouden kunnen zien, helaas dit was niet het geval….
Na vragen reden we zonder probleem via Pretoria naar het vliegveld.

We hebben een onvergetelijke tijd gehad in Za!! De wegen waren eigenlijk heel goed.Op de plaatsen waar jullie aangaven dat de wegen heel slecht waren was er echt aan gewerkt of was men nog bezig.
We hebben leuke contacten gehad met mensen onderweg, zowel blank als zwart.En Afrika heeft ons hart gestolen….
Wie weet over een paar jaar, we denken aan Namibie. Als het zover is, dan weten we jullie te vinden!!!